About Me

Wednesday, February 8, 2012

antara dua

sesungguhnya

aku ini manusia yang terlalu biasa, yang ingin menambah keluarbiasaan di dalam putaran kehidupan sehari-hari. sepanjang menghirup nafas yang allah izinkan aku ambil semahunya ini, tanpa sesen pun dibayar, entah sudah berapa banyak aku telah bersyukur?

nafsu

yang melingkari anggota badan aku, dari hujung rambut ke hujung kaki ini, yang juga dipinjamkan allah kepadaku, termasuk hati ini, sentiasa menyala kalau tidak pun ia reda, tetap ada baranya. agaknya walau selautan nikmat aku teguk, takkan puas nafsu ini kerana nafsu tak pernah puas.

agaknya juga, kalaulah hidup ini diibaratkan sebagai sebuah neraca timbangan, yang pada sebelahnya tempat untuk sifat-sifat insani, manakala satu bahagian lagi nafsu-nafsu binatang jalang, berat ke manakah hidup aku ini?

dan sesungguhnya juga, keluarbiasaan itulah yang menjadi asbab ke mana aku sedang dan akan berada.

wahai hati, tetaplah kamu pada jalan yang tersedia, yang ditunjukkan oleh junjunganmu.

No comments:

Post a Comment